לראות ניסים גדולים - פרק צב
![](images/icons/reads.jpg)
Update Required
To play the media you will need to either update your browser to a recent version or update your Flash plugin.
![](images/icons/arrow_right.png)
(א)
מִזְמוֹר שִׁיר לְיוֹם הַשַּׁבָּת:
![<b>טוב להודות</b>. כי לשון הודאה הוא על תוספת טובה הראויה וכן שבת שהיא יותר מעולם הבא שנהנים ממנו בעולם הזה (בני יששכר).<br/>](images/icons/info.jpg)
(ב)
טוֹב לְהדוֹת לַיהוָה וּלְזַמֵּר לְשִׁמְךָ עֶלְיוֹן:
![<b>להגיד בבוקר חסדך</b>. כי יום השבת מסוגל להשפיע חסדים של בוקר שהשבת הוא מקור הברכה ומביא גאולה. ועוד שומר ומציל באריכות הגלות והיא אמונתנו בגלות על מה אנו סומכים על השבת (המלקט).<br/><b>להגיד בבוקר</b>. היא הנהגה ניסית. ואמונתך בלילה, היא הנהגה טבעית (תפילות דוד).<br/><b>להגיד בבוקר חסדך</b>. כלומר ששיבח אדם הראשון את השבת שהצילתו מעונשו של מות וממדת הגיהנום, עיין כל זה באריכות באלשיך הק'.<br/><b>ואמונתך בלילות</b>. כי האדם מפקיד נשמתו בלילה כשהוא עיף ויגע ואף כי מדינא היה לו להקב"ה לתבוע חובו מ"מ נאמן הוא ומחזיר הנשמה כמו שנא' בידך אפקיד רוחי ועל זה נאמר (איכה ג) חדשים לבקרים רבה אמונתך, ולפיכך אומרים בלילה אמת ואמונה (ספר הפרדס לרש"י).<br/><b>להגיד בבוקר חסדך</b>. זה תפילה ותורה שבכתב, ובלילה, זה תורה שבעל פה (המלקט).<br/>](images/icons/info.jpg)
(ג)
לְהַגִּיד בַּבּקֶר חַסְדֶּךָ וֶאֱמוּנָתְךָ בַּלֵּילוֹת:
![<b>עלי עשור</b>. עלי מלשון עולה על כולם, שהעשור היה כלי שיר שהיה עולה על שאר כלי שיר והכנור עולה עליו כי היה מנבל שאר כלי שיר, ועל כולם עלי הגיון שעל ידי הכנור התעוררו דוד המלך ושאר חכמים בחצות ועסקו בתורה וזה עולה על כולם (מהר"א הכהן, שבט מוסר).<br/>](images/icons/info.jpg)
(ד)
עֲלֵי-עָשׂוֹר וַעֲלֵי-נָבֶל עֲלֵי הִגָּיוֹן בְּכִנּוֹר:
![<b>כי שמחתני בפעליך</b>. ומתי יש לי פנאי להסתכל במעשיך בשבת שנתת לי מנוחה (ראשונים, אבן עזרא ורד"ק).<br/><b>כי שמחתני בפעליך</b>. כלומר שהשלטת אותי על כל מעשה בראשית קודם החטא, ואחר החטא על ידי רינה של תורה במעשי ידיך אשלוט (המלקט).<br/><b>מעשה ידיך</b>. הם אהבה ויראה שנותן הבורא לאדם בהם ארנן (המגיד מקאזניץ).<br/>](images/icons/info.jpg)
(ה)
כִּי שִׂמַּחְתַּנִי יְהוָה בְּפָעֳלֶךָ בְּמַעֲשֵׂי יָדֶיךָ אֲרַנֵּן:
![<b>מה גדלו מעשיך ד'</b>. ובמה הם גדולים, שבראת אדם שיוכל להשאר בער ולא ידע ולא יבין ולא ישכיל מציאותו יתברך ויתעלה (ר' שמחה בונים מפרשיסחא קדושת לוי).<br/><b>מה גדלו מעשיך</b>. כל הפסוק הוא זה לעומת זה, על דרך זו תורה וזו שכרה, מה כנגד מאד, גדלו כנגד עמקו, מעשיך כנגד מחשבתיך (המלקט).<br/>](images/icons/info.jpg)
(ו)
מַה-גָּדְלוּ מַעֲשֶׂיךָ יְהוָה מְאד עָמְקוּ מַחְשְׁבתֶיךָ:
(ז)
אִישׁ בַּעַר לֹא יֵדָע וּכְסִיל לֹא-יָבִין אֶת-זאת:
(ח)
בִּפְרחַ רְשָׁעִים כְּמוֹ עֵשֶׂב וַיָּצִיצוּ כָּל-פּעֲלֵי אָוֶן לְהִשָּׁמְדָם עֲדֵי-עַד:
![<b>ואתה מרום</b>. בכל משפטיך ידך על העליונה שכולם מצדיקים עליהם את דינך (רש"י).<br/><b>ואתה מרום</b>. כלומר שאתה קדוש ונבדל ואף על פי כן ואתה מחיה ואת כולם. ועוד, ואתה לרבות כלל ישראל שקדושתן דומה לקדושת הבורא שהם בקדושה אף בתוך טומאה וכמו טומאת מצרים, ודו"ק (שפת אמת).<br/><b>לעולם</b>. חסר, שאתה הקדוש ברוך הוא סובל ההעלם, וזהו אתה מרום (המלקט).<br/>](images/icons/info.jpg)
(ט)
וְאַתָּה מָרוֹם לְעלָם יְהוָה:
![<b>יתפרדו כל פועלי און</b>. והטעם לאבדתם הוא בעבור שיתפרדו כל פועלי און ויש הפרדה וחילוק ביניהם על דרך (הושע ו) חלק לבם עתה יאשמו, ודו"ק (מהר"י טיטאצק).<br/>](images/icons/info.jpg)
(י)
כִּי הִנֵּה איְבֶיךָ יְהוָה כִּי-הִנֵּה איְבֶיךָ יאבֵדוּ יִתְפָּרְדוּ כָּל-פּעֲלֵי אָוֶן:
![<b>קרני</b>. על ידי שנמשך בקרן נמשכה מלכותו וכן נמשך בשמן רענן משא"כ שאול (המלקט).<br/>](images/icons/info.jpg)
(יא)
וַתָּרֶם כִּרְאֵים קַרְנִי בַּלּתִי בְּשֶׁמֶן רַעֲנָן:
![<b>ותבט עיני בשורי</b>. כלומר כשראיתי מה שהאויבים מבקשים ממני ומה שאומרים עלי לשה"ר, על ידי זה נסיתי לשנות דרכי לטובה עוד יותר והרהרתי בתשובה אולי חטאתי ואין אדם רואה נגעי עצמו על ידי זה נעשיתי עוד יותר צדיק וזהו צדיק כתמר יפרח, ודו"ק (ילקוט אליעזר).<br/>](images/icons/info.jpg)
(יב)
וַתַּבֵּט עֵינִי בְּשׁוּרָי בַּקָּמִים עָלַי מְרֵעִים תִּשְׁמַעְנָה אָזְנָי:
![<b>יפרח</b>. ר"ת יהודה פרץ רם חצרון (המלקט).<br/><b>צדיק כתמר יפרח</b>. הוא לשני משיחים צדיק כתמר יפרח זה משיח בן יוסף כארז בלבנון זה משיח בן דוד שאף כל רוחות שבעולם לא יזיזנו והוא יבא בזכות הבכי כמו שנא' (ירמיהו לא) בבכי יבואו ר"ת של כארז בלבנון ישגה בכי (חזה ציון).<br/><b>צדיק כתמר יפרח</b>. כלומר יש צדיק שנמשל לתמר שעושה פירות והוא צדיק המחזיר בתשובה פושעים וחטאים ויש צדיק שהוא טוב אבל אינו עושה פירות והוא טוב לעצמו וזהו צדיק כתמר יפרח שיוציא יקר מזולל ושכרו כפול ומכופל מאלה שהם צדיקים רק לעצמם (המגיד ממעזריטש) ועיין באורח לחיים שפירש דבריו שיש צדיק שמוכיח ובתוכחה זו יש לו רחמנות על הניצוץ הקדוש הנאסר בתוך הקליפה ומוכיח אותו באהבה ומבקש מהקב"ה שיעזור לו זה הצדיק יפרח ויעשה פירות. ויש צדיק שטבעו מגבורות והוא מתמלא בקנאת ד' אז הוא כארז ישגה (אורח לחיים) ויש עוד להוסיף שהם מדות אהרון ומשה ויש עוד לאמר ששניהם מחזירים בתשובה אלא א' מאהבה והשני מחזיר בתשובה על ידי פלפולו והם כרבי חייא ורבי חנינא (המלקט).<br/>](images/icons/info.jpg)
(יג)
צַדִּיק כַּתָּמָר יִפְרָח כְּאֶרֶז בַּלְּבָנוֹן יִשְׂגֶּה:
![<b>שתולים בבית ד'</b>. כלומר הצדיקים אף כשיהיו בעולם האמת מ"מ בחצרות ד' יפריחו כלומר משם יפעלו על בני אדם שנשארו בעוה"ז כי הם יהנו מתורתם וחכמתם (בעל בינה לעתים, ליקוטי בתר ליקוטי).<br/><b>שתולים בבית ד'</b>. כלומר על ידי שמירת בימי הנעורים זוכים לזקנה טובה עיין חידושי הרי"ם על האזינו. וזה שתולין בבית ד' בימי בחרות אז עוד לשון יוסיפו חיל בשיבה דשנים ורעננים יהיו (שפ"א)שתולים בבית ד'. על דרך צדיקים אין להם מנוחה לא בעוה"ז ולא בעוה"ב וזה שתולים ולא נטועים (המלקט).<br/><b>שתולים בבית ד'</b>. כלומר שבימות המשיח הצדיקים ישיבו כלל ישראל ויהיה ועמך כולך צדיקים ודו"ק (רד"ק)שתולים בבית ד'. שיהיה כלל ישראל מורה הוראה לכל אוה"ע כאמרו (ישעיהו סא) ואתם כהני ד' תקראו חיל גוים תאכל ובכבודם תתימרו. בחצרות ד' יפריחו בהעמיד תלמידים בקודש בתורה ובמצוות (ספורנו).<br/><b>שתולים בבית ד'</b>. זה עוה"ב הדומה לטרקלין אבל כאן בעוה"ז הדומה לחדר רק יפריחו ודו"ק (מהר"א מפראג).<br/><b>שתולים בבית ד'</b>. אלו הצדיקים שמנעורים הם גדלים בבתי מדרש (רבינו יונה שער התשובה).<br/>](images/icons/info.jpg)
(יד)
שְׁתוּלִים בְּבֵית יְהוָה בְּחַצְרוֹת אֱלֹהֵינוּ יַפְרִיחוּ:
![<b>עוד ינובון בשיבה</b>. כלומר אלו הזקנים שגבר עליהם היבושת עבודת השם תדשנה כדרך (דברים לד) ולא נס לחה ודו"ק (אבן עזרא).<br/><b>עוד ינובון בשיבה</b>. כי זקני ת"ח כל זמן שמזקינים דעתם מתישבת עליהם וחכמה נתוסף בהם (ספורנו).<br/>](images/icons/info.jpg)
(טו)
עוֹד יְנוּבוּן בְּשֵׂיבָה דְּשֵׁנִים וְרַעֲנַנִּים יִהְיוּ:
![<b>להגיד כי ישר ד'</b>. כלומר שעשה הקב"ה את האדם ישר והוא בקש תחבולות. ולא עולתה בו, פירוש, שאין העולה יוצאה ממנו ח"ו ורק לפי הכנת האדם את מעשיו (מדרש חכמים).<br/>](images/icons/info.jpg)
(טז)
לְהַגִּיד כִּי-יָשָׁר יְהוָה צוּרִי וְלֹא-עַוְלָתָה בּוֹ:
קראת? שתף חברים