לאדם שרוצה להשבע - פרק קלב
![](images/icons/reads.jpg)
Update Required
To play the media you will need to either update your browser to a recent version or update your Flash plugin.
![](images/icons/arrow_right.png)
![](images/icons/arrow_left.png)
![<b>את כל ענותו</b>. עינוי נפשו אשר טרח ועמל למצוא לך מקום (רש"י).<br/>](images/icons/info.jpg)
(א)
שִׁיר הַמַּעֲלוֹת זְכוֹר-יְהוָה לְדָוִד אֵת כָּל-עֻנּוֹתוֹ:
![<b>אשר נשבע</b>. אז נשבע, וטעם לאביר יעקב כי יעקב נדר נדר והשלים נדרו במקום שאמר יהיה בית א' (הראב"ע).<br/><b>אביר יעקב</b>. על שם שהקב"ה עזרו בכל צרותיו והיה חזקו ואמצו והראה לו מקום בית המקדש בחלום הסולם (רד"ק).<br/>](images/icons/info.jpg)
(ב)
אֲשֶׁר-נִשְׁבַּע לַיהוָה נָדַר לַאֲבִיר יַעֲקב:
![<b>אם אבא</b>. גמטריא מה וזה אדם, ואנחנו מה ושם מה וזה שכן כל הזמן באהל ביתי (המלקט).<br/>](images/icons/info.jpg)
(ג)
אִם-אָבא בְּאהֶל בֵּיתִי אִם-אֶעֱלֶה עַל-עֶרֶשׂ יְצוּעָי:
(ד)
אִם-אֶתֵּן שְׁנָת לְעֵינָי לְעַפְעַפַּי תְּנוּמָה:
![<b>עד אמצא מקום</b>. היינו להמציא את עצמי שאהיה מקום מוכן להשראת השכינה (רבי ברוך ממעזבוז).<br/>](images/icons/info.jpg)
(ה)
עַד-אֶמְצָא מָקוֹם לַיהוָה מִשְׁכָּנוֹת לַאֲבִיר יַעֲקב:
![<b>באפרתה</b>. סמוך לקבר רחל (ראב"ע).<br/>](images/icons/info.jpg)
(ו)
הִנֵּה-שְׁמַעֲנוּהָ בְאֶפְרָתָה מְצָאנוּהָ בִּשְׂדֵי-יָעַר:
![<b>למשכנותיו</b>. בית המקדש שלמטה מכוון כנגד בהמ"ק שלמעלה, וזהו משכנותיו, וכהן המקריב למטה כמקריב למעלה (אלשיך), וזהו להדום רגליו ממש כנגד כסא הכבוד (רד"ק).<br/>](images/icons/info.jpg)
(ז)
נָבוֹאָה לְמִשְׁכְּנוֹתָיו נִשְׁתַּחֲוֶה לַהֲדם רַגְלָיו:
(ח)
קוּמָה יְהוָה לִמְנוּחָתֶךָ אַתָּה וַאֲרוֹן עֻזֶּךָ:
![<b>כהניך ילבשו צדק</b>. אלו הכהנים כי הם מורים התורה ושופטי ישראל (ראב"ע).<br/>](images/icons/info.jpg)
(ט)
כּהֲנֶיךָ יִלְבְּשׁוּ-צֶדֶק וַחֲסִידֶיךָ יְרַנֵּנוּ:
(י)
בַּעֲבוּר דָּוִד עַבְדֶּךָ אַל-תָּשֵׁב פְּנֵי מְשִׁיחֶךָ:
![<b>נשבע ד'</b>. כלומר שלעולם יקרא מלכות בית דוד, ורק בזכותו יתקיימו, וגם שלמה נקרא יושב על כסא דוד, וכן משיח צדקנו אף כי צדיק יהיה מ"מ שמו ע"ש דוד, ודו"ק (ר"א אשכנזי בספר מעשי ד').<br/><b>נשבע ד' לדוד אמת</b>. המלכות נקראת דוד, גם ידוע שהמקיפים דזו"ן הם גמט' אמת (בן איש חי).<br/><b>נשבע ד' לדוד אמת</b>. אמת זו תורה שהתהלים הם כתורה כמ"ש חז"ל. ועוד, ד' לדוד אמת לא גמטריא ישראל עם הכולל, נשבע ד' לדוד אמת ר"ת גמ' צ"א, שם הוי' עם אדנות (המלקט).<br/><b>נשבע ד' לדוד אמת</b>. כלומר ע"י דוד והתהילים מגיעים לאמת, וזהו שבשבועות נולד דוד המלך שאז ניתנה התורה וכן התהילים (המלקט).<br/>](images/icons/info.jpg)
(יא)
נִשְׁבַּע יְהוָה לְדָוִד אֱמֶת לֹא-יָשׁוּב מִמֶּנָּה מִפְּרִי בִטְנְךָ אָשִׁית לְכִסֵּא-לָךְ:
(יב)
אִם-יִשְׁמְרוּ בָנֶיךָ בְּרִיתִי וְעֵדתִי זוֹ אֲלַמְּדֵם גַּם-בְּנֵיהֶם עֲדֵי-עַד יֵשְׁבוּ לְכִסֵּא-לָךְ:
![<b>כי בחר ד' בציון<b>. כלומר שירושלים היא מבחר המקומות להשיג בהרצון האלוהי ורוה"ק, והעם היושב בה הוא נשא עון. וכל זמן שדוד המלך היה בחברון והיו היבוסי בירושלים היה מתגבר כנגדם בכוחות הטומאה הם העורים והפסחים טומאות העיון והמעשה, וכמו שמשלו חכמים בפרק חלק, והושיב בו שני שומרים החגר והסומא והם שונאי דוד ושניהם נמצאים בבלעם והמה המונעים את מלכותו (רמ"ע מפאנו).<br/><b>אוה למושב לו</b>. ידוע שעכשיו אין שמו שלם ואין כסאו שלם, וחסר אוה וזה המקום כשיבנה בית המקדש ישתלם שמו וכסאו, אמן (יסוד האמונה).<br/><b>אוה למושב לו</b>. כי שמירת הברית היא עיקר ויסוד קיום כל התורה, וזהו כי בחר ד' בציון, ועל זה אמר האי דעדיפנא וכו', ודו"ק (הרבי מלובלין). ויש להוסיף עוד כי ציון גמטריא יוסף שהוא מדת היסוד (המלקט).<br/>](images/icons/info.jpg)
(יג)
כִּי-בָחַר יְהוָה בְּצִיּוֹן אִוָּהּ לְמוֹשָׁב לוֹ:
![<b>עדי עד</b>. עד גמר קליפת עמלק שנקראת עד עד, ועיין בהגדת הלויים על הפסוק ותבואי בעדי עדיים. וכן בעלינו לשבח שנתייסד ע"י יהושע ר"ת וס"ת של עלינו ושל על כן עד עד (המלקט).<br/>](images/icons/info.jpg)
(יד)
זאת-מְנוּחָתִי עֲדֵי-עַד פּה אֵשֵׁב כִּי אִוִּתִיהָ:
![<b>צידה ברך</b>. מטעם זה נקראת מוריה מלשון ארץ רויה אחר ששכן בה הכבוד (רד"ק).<br/><b>אביוניה אשביע לחם</b>. פי' אביון שתאב לכל ונקרא אביוניה שמשתתף עצמו בגלות השכינה ועי"ז תאב לכל כדכתיב עיני כל אליך ונכלל בזה ב' פירושים (שפת אמת).<br/>](images/icons/info.jpg)
(טו)
צֵידָהּ בָּרֵךְ אֲבָרֵךְ אֶבְיוֹנֶיהָ אַשְׂבִּיעַ לָחֶם:
(טז)
וְכהֲנֶיהָ אַלְבִּישׁ יֶשַׁע וַחֲסִידֶיהָ רַנֵּן יְרַנֵּנוּ:
![<b>קרן</b>. חוזק ומלכות (רד"ק).<br/><b>שם אצמיח קרן לדוד</b>. שם מספר הו' שדי, ועל יד הארתם אצמיח קרן לדוד הוא הקרן שנמשח בו כי דוד נמשח בקרן ולכן נמשכה מלכותו. ומן אותיות נר של קרן ערכתי נר למשיחי הוא משיח צדקנו כי אותיות נר מורים על יחוד עליון הו' אהיה הו' א' הו' אדנ' שעולים מספר נר וזהו ההארה שתתמיד להאיר למלך המשיח (בן איש חי).<br/>](images/icons/info.jpg)
(יז)
שָׁם אַצְמִיחַ קֶרֶן לְדָוִד עָרַכְתִּי נֵר לִמְשִׁיחִי:
![<b>אויביו אלביש בשת</b>. על דרך זכה נוטל חלקו וחלק חברו בגן עדן, לא זכה נוטל חלקו וחלק חברו בגיהנום. וזה המוכיח את חברו ואינו מקבל אז אויביו אלביש בושת של המוכיח, ועליו יציץ נזרו של מי שהוכיחו, ודו"ק (תולדות יעקב יוסף).<br/>](images/icons/info.jpg)
(יח)
אוֹיְבָיו אַלְבִּישׁ בּשֶׁת וְעָלָיו יָצִיץ נִזְרוֹ:
קראת? שתף חברים