לסערת הים - פרק ב
![](images/icons/reads.jpg)
Update Required
To play the media you will need to either update your browser to a recent version or update your Flash plugin.
![](images/icons/arrow_right.png)
![](images/icons/arrow_left.png)
![<b></b>. אות ראשונה בפסוק היא ל', ואות אחרונה ק' שזהו כגמטריא אליהו הנביא עם האותיות וכמו שדרשו חז"ל על העתיד (המלקט).<br/><b>רגשו גויים</b>. דורשים סמוכים, אשרי האיש, בישראל, ורגשו גויים (המלקט).<br/><b>יהגו ריק</b>. מן ההגיון, וכמו שנאמר (ברכות כח ע"ב) מנעו בניכם מן ההגיון (המלקט).<br/><b>יהגו ריק</b>. יעוין במלבי"ם (ישעיהו מט ד) שפירש שריק הוא קליפה בלא תוך דהיינו שלמראית עין נראה כאילו יש בו ממש ובאמת אין בו כלום, וא"כ אפשר לומר גם כאן שהגויים עובדים לדבר שלמראית אין יש בו מאומה ולמעשה אין בו כלום.<br/><b>ריק</b>. תוצאות הגיונם (המלקט).<br/><b>ריק</b>. בהיפוך אותיות יקר, והנה ריק גימטריא יש, וזהו היפך של יש, וכמו שנאמר (משלי ח) להנחיל אוהבי יש, והיפוכן לרשעים (המלקט).<br/><b>ולאומים יהגו ריק</b>. פי' שאומרים עלינו שאנו ריק ולשוא ברא אותנו הבורא רח"ל (רו"ו צרפתי). וכעין זה בנבואת בלעם (במדבר כג) מה פעל אל, שהכוונה היתה לקללה. וע"ש במ"ר בויכוח בין בלעם להקב"ה על בחירת כלל ישראל ודו"ק היטב בכל זה (המלקט).<br/>](images/icons/info.jpg)
(א)
לָמָּה רָגְשׁוּ גוֹיִם וּלְאֻמִּים יֶהְגּוּ-רִיק:
![<b>יתיצבו מלכי ארץ וכו'</b>. פי' הפסוק, איך רוזנים ששונאים מעולם זה את זה נוסדו יחדיו, ומת' שהטעם הוא מפני על ד' ועל משיחו, וכמו מואב ומדין, ועיין רש"י ריש פר' בלק (המלקט).<br/><b>נוסדו</b>. מלשון סוד (רש"י). והיה אפשר לומר גם מלשון יסוד שעשו יסוד יחד. ושמעתי שעפ"ז גם אפשר לפרש אל תגעו במשיחי אלו תשב"ר, משום שעליהם נאמר מפי עוללים ויונקים יסדת עוז (המלקט).<br/>](images/icons/info.jpg)
(ב)
יִתְיַצְּבוּ מַלְכֵי-אֶרֶץ וְרוֹזְנִים נוֹסְדוּ-יָחַד עַל-יְהוָה וְעַל-מְשִׁיחוֹ:
![<b>ננתקה את מוסרותימו</b>. פי' רש"י, אלו רצועות שקושרים העול בהם, ונראה לפרש כוונתו לעול מלכות שמים (המלקט).<br/>ועוד אפש"ל, <b>מוסרותימו</b>., כלומר המוסר והדרך ארץ. או י"ל שמוסרות אלו הם קשרים והסכמות שקשרו והסכימו הגויים על ישראל (המלקט).<br/>ועוד אפשר לפרש שכוונת הגויים להפריד את החיבור והדביקות שיש לישראל עם קונם או הקשר והאחוה שיש להם זה עם זה, ועי"כ ישראל יתחייבו, כמ"ש (הושע י) חלק לבם עתה יאשמו, ודו"ק (ר' וידאל הצרפתי).<br/><b>ננתקה</b>. לשון הפוך של תקן, שהם רוצים בקלקולו של עולם (המלקט).<br/>](images/icons/info.jpg)
(ג)
נְנַתְּקָה אֶת-מוֹסְרוֹתֵימוֹ וְנַשְׁלִיכָה מִמֶּנּוּ עֲבתֵימוֹ:
(ד)
יוֹשֵׁב בַּשָּׁמַיִם יִשְׂחָק אֲדנָי יִלְעַג-לָמוֹ:
(ה)
אָז יְדַבֵּר אֵלֵימוֹ בְאַפּוֹ וּבַחֲרוֹנוֹ יְבַהֲלֵמוֹ:
(ו)
וַאֲנִי נָסַכְתִּי מַלְכִּי עַל-צִיּוֹן הַר-קָדְשִׁי:
(ז)
אֲסַפְּרָה אֶל חֹק יְהוָה אָמַר אֵלַי בְּנִי אַתָּה אֲנִי הַיּוֹם יְלִדְתִּיךָ:
(ח)
שְׁאַל מִמֶּנִּי וְאֶתְּנָה גוֹיִם נַחֲלָתֶךָ וַאֲחֻזָּתְךָ אַפְסֵי-אָרֶץ:
(ט)
תְּרעֵם בְּשֵׁבֶט בַּרְזֶל כִּכְלִי יוֹצֵר תְּנַפְּצֵם:
(י)
וְעַתָּה מְלָכִים הַשְׂכִּילוּ הִוָּסְרוּ שׁפְטֵי אָרֶץ:
(יא)
עִבְדוּ אֶת-יְהוָה בְּיִרְאָה וְגִילוּ בִּרְעָדָה:
(יב)
נַשְּׁקוּ-בַר פֶּן-יֶאֱנַף וְתֹאבְדוּ דֶרֶךְ כִּי-יִבְעַר כִּמְעַט אַפּוֹ אַשְׁרֵי כָּל-חוֹסֵי בוֹ:
קראת? שתף חברים