פרקים 61-75 - פרק סא
![](images/icons/reads.jpg)
Update Required
To play the media you will need to either update your browser to a recent version or update your Flash plugin.
![](images/icons/arrow_right.png)
![](images/icons/arrow_left.png)
(א)
לַמְנַצֵּחַ עַל-נְגִינַת לְדָוִד:
![<b>שמעה א' רנתי</b>. כלומר הקב"ה נקרא שדי, ויש לו שני מובנים או שאמר לעולמו די או שמשדד המזל והמערכות (עיין הכתוב לחיים), והנה יש מחלוקת אם העולם מאמצעו נברא או מצדדיו (עיין פרדס דוד פרשת לך לך), וממילא למ"ד שמן הצד נברא העולם ע"כ שם שדי על שהוא משדד המערכות, וזהו שאמר דוד שמעה א' תפלתי, וא"ת הלא הכל תלוי במזל על זה טען הלא מקצה הארץ אליך אקרא שאני סובר שמקצה הארץ נברא העולם ועל זה אתה יכול לשנות המזל, ואף שהם בצור, ירום להם מעלת המזלות, וזה ר"ת מקצה הארץ אליך אקרא בעטוף לבי ר"ת גמטריא במזל, ודו"ק (משכיל לאיתן).<br/><b>שמעה א' רנתי</b>. כלומר במקום רינה שם תהא תפלה (ארץ החיים).<br/>](images/icons/info.jpg)
(ב)
שִׁמְעָה אֱלֹהִים רִנָּתִי הַקְשִׁיבָה תְּפִלָּתִי:
![<b>בצור</b>. כלומר א"י (רד"ק).<br/>](images/icons/info.jpg)
(ג)
מִקְצֵה הָאָרֶץ אֵלֶיךָ אֶקְרָא בַּעֲטף לִבִּי בְּצוּר-יָרוּם מִמֶּנִּי תַנְחֵנִי:
(ד)
כִּי-הָיִיתָ מַחְסֶה לִי מִגְדַּל-עז מִפְּנֵי אוֹיֵב:
(ה)
אָגוּרָה בְאָהָלְךָ עוֹלָמִים אֶחֱסֶה בְסֵתֶר כְּנָפֶיךָ סֶּלָה:
![<b>ירושת יראי שמיך</b>. כלומר כח התפילה שהיא ירושת אבותינו ואומנות אבותינו וכמו שכתוב (דברים ב) ובקשתם משם את ד' ומצאת (ספורנו).<br/>](images/icons/info.jpg)
(ו)
כִּי-אַתָּה אֱלֹהִים שָׁמַעְתָּ לִנְדָרָי נָתַתָּ יְרֻשַּׁת יִרְאֵי שְׁמֶךָ:
![<b>ימים על ימי מלך</b>. ס"ת מלכי שהם הת"ח ועוד ר"ת עמים שיחיו יותר ממלכי עכו"ם (חזה ציון).<br/><b>ימים על ימי מלך</b>. כלומר אם מלך הוא קשה בדעתן מעבירים ומסלקים אותו אבל מלך שהוא שומע לטענות ולהצעות ומשנה מדעתו מוסיף ימי מלוכה וזה ימים על ימי מלך תוסיף ובתנאי שנותניו כמו דור ודור שהוא משנה מדעתו לפי דור דור (הקדוש ר' ישכר דוב מבעלזא בליקוטי בתר ליקוטי ודו"ק).<br/>](images/icons/info.jpg)
(ז)
יָמִים עַל-יְמֵי-מֶלֶךְ תּוֹסִיף שְׁנוֹתָיו כְּמוֹ-דר וָדר:
![<b>ישב עולם לפני א'</b>. כלומר אם תשאלו למה העשיר נשאר בעושרו בעבור חסד ואמת שהכין על ידי זה מן ינצרוהו (מהר"י הרופא).<br/><b>ישב עולם לפני אלהים</b>. כלומר אם נפטר אדם בלא בנים אז יש חסד ואמת שחסד שעושים עם המתים הוא חסד של אמת, כי המת בלא בנים אינו רואה השכינה (ב"ב פ"ח), ואם כן כשמיבם אז הוא עושה חסד של אמת, ולפיכך ישב עולם לפני א' ס"ת מיבם, ותיבות אלהים חסד ואמת מן ינצרוהו ר"ת מאחיו, ודו"ק (חזה ציון).<br/><b>מן ינצרוהו</b>. לא ניתנה תורה אלא לאוכלי המן (חזה ציון).<br/>](images/icons/info.jpg)
(ח)
יֵשֵׁב עוֹלָם לִפְנֵי אֱלֹהִים חֶסֶד וֶאֱמֶת מַן יִנְצְרֻהוּ:
![<b>לשלמי נדרי</b>. ס"ת ור"ת אותיות ילין ואותיות אמצעיות למדרש לומר שילמוד מדרש בלילות (חזה ציון).<br/>](images/icons/info.jpg)
(ט)
כֵּן אֲזַמְּרָה שִׁמְךָ לָעַד לְשַׁלְּמִי נְדָרַי יוֹם יוֹם:
קראת? שתף חברים