- פרק צז
![](images/icons/reads.jpg)
Update Required
To play the media you will need to either update your browser to a recent version or update your Flash plugin.
![](images/icons/arrow_right.png)
![](images/icons/arrow_left.png)
![<b>תגל הארץ</b>. בנפול עמלק (רש"י). ועיין חומת אנך שכיון שמדובר כאן במפלת עמלק אז ד' מלך ששמו שלם ומכון כסאו וכסאו שלם (חומת אנך).<br/><b>ד' מלך</b>. כאשר כולם יודעים ומודים שד' מלך אז ותגל הארץ (חשבה לטובה עמוד 46).<br/>](images/icons/info.jpg)
(א)
יְהוָה מָלָךְ תָּגֵל הָאָרֶץ יִשְׂמְחוּ אִיִּים רַבִּים:
![<b>ענן וערפל סביביו</b>. כלומר קשה לראות משפט ד' בעולם, שצדיק ורע לו ורשע וטוב לו, ומ"מ מאמינים שצדק ומשפט מכון כסאו (המלקט).<br/>סביביו. כלומר מי שמתקרב אל הקב"ה רואה שבאמת אינו משיג וענן וערפל סביביו (ישמח ישראל חנוכה ו).<br/>](images/icons/info.jpg)
(ב)
עָנָן וַעֲרָפֶל סְבִיבָיו צֶדֶק וּמִשְׁפָּט מְכוֹן כִּסְאוֹ:
![<b>אש לפניו תלך</b>. וכן אומר הנביא ביחס לכח האש המצרף והמכלה של תקופת העתיד (מלאכי ג יט) כי הנה היום בא בוער כתנור וכו' (הרב שמשון רפאל הירש).<br/>](images/icons/info.jpg)
(ג)
אֵשׁ לְפָנָיו תֵּלֵךְ וּתְלַהֵט סָבִיב צָרָיו:
(ד)
הֵאִירוּ בְרָקָיו תֵּבֵל רָאֲתָה וַתָּחֵל הָאָרֶץ:
(ה)
הָרִים כַּדּוֹנַג נָמַסּוּ מִלִּפְנֵי יְהוָה מִלִּפְנֵי אֲדוֹן כָּל-הָאָרֶץ:
(ו)
הִגִּידוּ הַשָּׁמַיִם צִדְקוֹ וְרָאוּ כָל-הָעַמִּים כְּבוֹדוֹ:
(ז)
יֵבשׁוּ כָּל-עבְדֵי פֶסֶל הַמִּתְהַלְלִים בָּאֱלִילִים הִשְׁתַּחֲווּ-לוֹ כָּל-אֱלֹהִים:
(ח)
שָׁמְעָה וַתִּשְׂמַח צִיּוֹן וַתָּגֵלְנָה בְּנוֹת יְהוּדָה לְמַעַן מִשְׁפָּטֶיךָ יְהוָה:
(ט)
כִּי-אַתָּה יְהוָה עֶלְיוֹן עַל-כָּל-הָאָרֶץ מְאד נַעֲלֵיתָ עַל-כָּל-אֱלֹהִים:
![<b>אהבי ד' שנאו</b>. רק מתוך אהבת ד' הם שונאים את הרע ולא מטעם א' ומטעם זה שומר נפשות חסידיו מיד רשעים יצילם שמצילים אותם מיד רשעים מכל הקטרוגים שא"א לקטרג עליהם מחמת שנאתם כי הוא מחמת אהבת ד' (קדושת לוי).<br/><b>שומר נפשות חסידיו</b>. ס"ת רות שהקליפה שהיתה בה הלכה לערפה. והקדושה שבערפה לקחה רות. וכן שומר נפשות חסידיו ר"ת גמ' משיח שהוא יכניע הנחש, וגם עמלק הרמוז בר"ת מיד רשעים גמ' ר"מ (יוסף תהלות).<br/>](images/icons/info.jpg)
(י)
אהֲבֵי יְהוָה שִׂנְאוּ רָע שׁמֵר נַפְשׁוֹת חֲסִידָיו מִיַּד רְשָׁעִים יַצִּילֵם:
![<b>אור זרוע לצדיק</b>. עיין רש"י זריעה ממש מוכנת לצמוח להם ודו"ק.<br/><b>אור זרוע לצדיק</b>. צדיק הוא העובד על מנת לקבל פרס אז יש לו אור המצוה ולישרי לב שמחה העובדים שלא על מנת לקבל פרס אז גם שמחה (ר' פנחס הלוי הורוויץ ס' המקנה).<br/><b>אור זרוע לצדיק</b>. כלומר כשהצדיק מטהר בזריעה נשמתו היא אור להחזירה למקום מחצבתה אז ולישרי לב מישר לבו וזוכה לשמחה (ר"ש מנקלשבורג).<br/><b>אור זרוע לצדיק</b>. כלומר כשהקב"ה לוקח אור כביכול ממנו ומזריע בעולם נצמח מזה צדיק, וזהו במאי אביך זהיר טפי, ויכול להיות אור או של תורה או של מצוה או של מדה טובה כדי להצמיח צדיק, ודו"ק (דגל מחנה אפרים).<br/><b>אור זרוע לצדיק</b>. כלומר בכל צדיק נזרע אור א' ועליו לגדלו ולהפריחו, וזהו שא"ה (משלי ד) ואורח צדיקים כאור נוגה, וכן (משלי יג) אור צדיקים ישמח, וזהו ולישרי לב שמחה, ודו"ק (תפלות דוד).<br/><b>אור זרוע לצדיק וגו'</b>. ס"ת ר' עקיבה (מהר"י אור זרוע).<br/><b>אור זרוע לצדיק</b>. כלומר שצדיק מזריע זרע לברוא צדיקים אחרים, וכמו שאמרו איש יהודי שמהוה יהודים בעולם, ושיש לו בו אור להזריע ולהוליד פרי עץ חיים (שפ"א).<br/><b>ולישרי לב שמחה</b>. זה בעלי תשובה אבל, למחיית עמלק צריך צדיק מעיקרו כמ"ש איש יהודי היה, דאיתא כל מקום שכתוב היה הוא מתחילתו ועד סופו שאין בו השתנות (שפ"א). וקצת קשה לפי המדרש שיהושע בן נון היה בעל תשובה, וצ"ע.<br/><b>אור זרוע לצדיק</b>. אור הגנוז לצדיקים (של"ה).<br/>](images/icons/info.jpg)
(יא)
אוֹר זָרֻעַ לַצַּדִּיק וּלְיִשְׁרֵי-לֵב שִׂמְחָה:
![<b>שמחו צדיקים בד'</b>. כלומר בזמן הגאולה לא תשמחו הצדיקים שיצאתם לגאולה אלא תשמחו במה שהקדוש ברוך הוא נשלם שמו וכסאו שהשכינה יצאה מהגלות (שבט מוסר).<br/>](images/icons/info.jpg)
(יב)
שִׂמְחוּ צַדִּיקִים בַּיהוָה וְהוֹדוּ לְזֵכֶר קָדְשׁוֹ:
קראת? שתף חברים