- פרק קי
![](images/icons/reads.jpg)
Update Required
To play the media you will need to either update your browser to a recent version or update your Flash plugin.
![](images/icons/arrow_right.png)
![](images/icons/arrow_left.png)
![<b>שב לימיני</b>. כוונת הפסוק לעצה למי שרוצה להמלט מיצה"ר וממדות רעות אז שב לימיני שהיא התורה שהיא ימינו של הקב"ה שנא' מימינו אש דת למו עד שיתבטלו כוחות הרעות והבא לטהר מסיעין אותו (נורא תהלות).<br/>](images/icons/info.jpg)
(א)
לְדָוִד מִזְמוֹר נְאֻם יְהוָה לַאדנִי שֵׁב לִימִינִי עַד-אָשִׁית איְבֶיךָ הֲדם לְרַגְלֶיךָ:
![<b>מטה</b>. לשון משען כמו (תהלים קה) כל מטה לחם וזה מלכי צדק שיצא בלחם ויין (רש"י).<br/><b>ישלח ה' מציון</b>. כי העוז והכח יצא מציון ששם הכבוד, או מטעם יזכור כל מנחותיך (ראב"ע).<br/><b>ישלח ד' מציון</b>. כי ציון היא עזר להתגבר על כוחות התאוות הפנימיות בין שציון קיים והכוח מטעם הקרבנות וגם באמצעות אנשי צדק כסנהדרין וכהנים וגם מצד הניסים שנעשו לאבותינו בבית המקדש וכן בזמן שהוא חרב כי האדם ישים על לבו שבגלל עוונותיו נחרב ציון. והטעם של בקרב אויביך שהאויבים האלה הנזכרים בזה המקום הם פנימיים (המלקט).<br/>](images/icons/info.jpg)
(ב)
מַטֵּה עֻזְּךָ יִשְׁלַח יְהוָה מִצִיּוֹן רְדֵה בְּקֶרֶב איְבֶיךָ:
![<b>נדבות</b>. דמתנדבין לאורייתא (יונתן בן עוזיאל).<br/><b>עמך נדבת</b>. אלו אבנר אשכול וממרא שהתנדבו לצאת למלחמה עם אברהם (רש"י).<br/><b>ביום חילך</b>. ביום קרב (רש"י).<br/>](images/icons/info.jpg)
(ג)
עַמְּךָ נְדָבת בְּיוֹם חֵילֶךָ בְּהַדְרֵי-קדֶשׁ מֵרֶחֶם מִשְׁחָר לְךָ טַל יַלְדֻתֶךָ:
(ד)
נִשְׁבַּע יְהוָה וְלֹא יִנָּחֵם אַתָּה-כהֵן לְעוֹלָם עַל-דִּבְרָתִי מַלְכִּי-צֶדֶק:
(ה)
אֲדנָי עַל-יְמִינְךָ מָחַץ בְּיוֹם-אַפּוֹ מְלָכִים:
![<b>ידין בגוים</b>. לעתיד כאשר הקב"ה ידין את הגויים והרי אמרו חז"ל שבא סנחריב ובלבל את כל האומות והם עכשיו מלא גויות מבלי להכירם לאיזה אומה הם שייכים, ומה יעשה, מחץ ראש על ארץ רבה, היינו מחוץ ראש שריהם שלמעלה ומכיוון שהם מנחל בדרך ישתה שמושכים חיות משרים שלמעלה כמו נחל על כן ירים ראש שלהם ואז יפול גם האומה שלו (פנים יפות בלק).<br/><b>בדרך ישתה</b>. כלומר האיש אשר ישתה בזה העולם מן הנחל היוצא מהר סיני הוא הטל הנזכר למעלה ירים ראשו למעלה בשמים (נורא תהלות).<br/><b>מנחל בדרך ישתה</b>. כלומר שאם אדם ישתה מי התורה, על כן ירים ראש, יצא מבור שאול ויגביה ראשו (המלקט).<br/>](images/icons/info.jpg)
(ו)
יָדִין בַּגּוֹיִם מָלֵא גְוִיּוֹת מָחַץ ראשׁ עַל-אֶרֶץ רַבָּה:
(ז)
מִנַּחַל בַּדֶּרֶךְ יִשְׁתֶּה עַל-כֵּן יָרִים ראשׁ:
קראת? שתף חברים