להצות את חבריך - פרק פה
![](images/icons/reads.jpg)
Update Required
To play the media you will need to either update your browser to a recent version or update your Flash plugin.
![](images/icons/arrow_right.png)
![](images/icons/arrow_left.png)
![<b>למנצח לבני קרח מזמור</b>. ראשי תבות גמטריא ר' שזהו גמטריא צדקה עם הכולל (המלקט).<br/>](images/icons/info.jpg)
(א)
לַמְנַצֵּחַ לִבְנֵי-קרַח מִזְמוֹר:
![<b>רצית ד' ארצך</b>. כי בגלות אבדו ישראל ג' מתנותיהם והם הארץ והזרע ומתנת האלוהות, ובשלושתם גאלם, וזהו רצית ד' ארצך כלומר הארץ, ושבת שבות יעקב ונשאת עון עמך בגדר נושא עוון (מהרי"ן יחייא).<br/><b>רצית ד' ארצך</b>. ס"ת תכ"ה גמטריא משיח בן דוד עם הכולל, ור"ת יאר שיאיר ד' עינינו בתורה כמ"ש וכל בניך לימודי ד' (יוסף תהלות).<br/><b>רצית</b>. כי הנה א' במילוי ה גמ' רצה או צרה ובמילו' א' גמ' ארץ. וזהו ארצך שהיא מילוי שם א', רצית, עברת מצרה לרצה וכל זה על ידי שבת שבות יעקב, לשון תשובה, על שקבלת תשובת יעקב (ר"י אבוחצירא, גנזי המלך).<br/>](images/icons/info.jpg)
(ב)
רָצִיתָ יְהוָה אַרְצֶךָ שַׁבְתָּ שְׁבִית יַעֲקב:
(ג)
נָשָׂאתָ עֲוֹן עַמֶּךָ כִּסִּיתָ כָל-חַטָּאתָם סֶלָה:
![<b>השיבות</b>. השיבת כלומר יכלת להשיב את כלל ישראל בתשובה על ידי חרון אפך ששמת על הגוים (החוזה מלובלין).<br/>](images/icons/info.jpg)
(ד)
אָסַפְתָּ כָל-עֶבְרָתֶךָ הֱשִׁיבוֹתָ מֵחֲרוֹן אַפֶּךָ:
![<b>הפר כעסך עמנו</b>. כלומר על דרך משל של שני משודכים מתקוטטים עד שבא חכם ואמר לא' תפסיק במילין שלך שעוד מעט תרקד אתו ואיך יערוב לך לרקוד אתו כאשר ביזת אותו וכמו כך אמר דוד המלך אל הקב"ה נא הפר כעסך מעלינו שהלא אין ברירה ועוד מעט תרקוד יחד כי אין אפשרות אחרת, ודו"ק (ילקוט אליעזר).<br/><b>שובנו</b>. כלומר תן לנו לשוב ותעורר אותנו לתשובה ולא נצטרך ליסורים לעוררנו לתשובה (זהב שבא).<br/>](images/icons/info.jpg)
(ה)
שׁוּבֵנוּ אֱלֹהֵי יִשְׁעֵנוּ וְהָפֵר כַּעַסְךָ עִמָּנוּ:
(ו)
הַלְעוֹלָם תֶּאֱנַף-בָּנוּ תִּמְשׁךְ אַפְּךָ לְדר וָדר:
![<b>הלא אתה</b>. ידוע שהגאולה העתידה להיות במהרה בימינו היא תהיה ע"י הקב"ה כביכול בכבודו ואז תהיה גאולה שלימה שאין אחריה שעבוד, וזהו שכתוב הלא אתה תשוב תחיינו, בגלות המר הזה לגאלינו גאולה שלימה, ועמך ישמחו בך, תמיד שאין אחריה שעבוד. ועוד כי ידוע שבגלות ההשפעה היא ע"י מט"ט שר הפנים אבל בגאולה העתידה להיות במהרה בימינו אכי"ר תהיה ע"י הקב"ה בעצמו מבלתי אמצעי, וז"ש אתה תשוב תחיינו (בן איש חי).<br/>](images/icons/info.jpg)
(ז)
הֲלֹא אַתָּה תָּשׁוּב תְּחַיֵּינוּ וְעַמְּךָ יִשְׂמְחוּ-בָךְ:
![<b>הראנו ד' חסדך</b>. כי אין רע אלא גם הרע מתברר בסוף שהיה טוב אבל מבקשים אנו הראנו ד' חסדך שיהא מראש חסד וטוב (קדושת לוי). וכן על דרך זה הגומל חסדים טובים, כי יש חסדים שאינם נראים כטובים אבל באמת אין רע יורד מן השמים ועל פי בטחון מאמינים שגם זו לטובה אבל אמר הנביא הראני חסדך כלומר חסד הניכר לעינים ולא רק מפאת האמונה של כל מאי דעביד רחמנא לטב עביד (מקדש מעט עלפי דרכו של החוזה מלובלין).<br/><b>הראנו ד' חסדךת. כלומר תראה לעינינו שכר מצוה בהאי עלמא ועל ידי זה לא נצטרך עוד להביא כופר נפשו. וישעך, סך הכופר תן לנו כי לא נצטרך (המלקט).<br/><b>הראנו</b>. גמטריא בחרבן, שאף בחרבן הראנו ה' וכשהנס על ידי ד' גם מי שאינו זוכה יכול לראות (יוסף תהלות).<br/>](images/icons/info.jpg)
(ח)
הַרְאֵנוּ יְהוָה חַסְדֶּךָ וְיֶשְׁעֲךָ תִּתֶּן-לָנוּ:
![<b>כי ידבר שלום אל עמו</b>. כלומר כשיהיו ישראל בשלום אז השכינה תשרה עליהם ולא יחטאו עוד ממורא שכינה ולא יחזרו לכסלם, שאין אדם חוטא אא"כ נכנס בו רוח שטות (יוסף תהלות).<br/>](images/icons/info.jpg)
(ט)
אֶשְׁמֳעָה מַה-יְדַבֵּר הָאֵל יְהוָה כִּי-יְדַבֵּר שָׁלוֹם אֶל-עַמּוֹ וְאֶל-חֲסִידָיו וְאַל-יָשׁוּבוּ לְכִסְלָה:
(י)
אַךְ קָרוֹב לִירֵאָיו יִשְׁעוֹ לִשְׁכּן כָּבוֹד בְּאַרְצֵנוּ:
![<b>חסד ואמת נפגשו</b>. עיין פירוש רש"י, ויש לפרש עוד, חסד ואמת נפגשו, שזה ענין שלום בית ואחדות של המדות כי החסד הוא נוטה לשקר בגדר לית דין ולית דיין ואמת נוטה לאכזריות כי לא בא בחשבון מצד הנידון וכן שלום וצדק ודו"ק כי ארבעתם הם מדות מתנגדות (המלקט).<br/><b>חסד ואמת נפגשו</b>. כי לעולם תמצא חסידי עליון איפה שיש אמיתה של תורה וכן אין שלו' אלא במקום שיש צדק (ספורנו).<br/><b>חסד ואמת נפגשו</b>. כלומר אם יעשו אמת למטה אז יעשו חסד מלמעלה דכיוון שיש התערותותא דלתתא יש התערתותא דלעילא (מהר"י צרפתי).<br/><b>חסד ואמת נפגשו</b>. כי בחסד ואמת יכופר עון (ארץ החיים).<br/>](images/icons/info.jpg)
(יא)
חֶסֶד-וֶאֱמֶת נִפְגָּשׁוּ צֶדֶק וְשָׁלוֹם נָשָׁקוּ:
![<b>רצית ד' ארצך</b>. כי בגלות אבדו ישראל ג' מתנותיהם והם הארץ והזרע ומתנת האלוהות, ובשלושתם גאלם, וזהו רצית ד' ארצך כלומר הארץ, ושבת שבות יעקב ונשאת עון עמך בגדר נושא עוון (מהרי"ן יחייא).<br/><b>רצית ד' ארצך</b>. ס"ת תכ"ה גמטריא משיח בן דוד עם הכולל, ור"ת יאר שיאיר ד' עינינו בתורה כמ"ש וכל בניך לימודי ד' (יוסף תהלות).<br/><b>רצית</b>. כי הנה א' במילוי ה גמ' רצה או צרה ובמילו' א' גמ' ארץ. וזהו ארצך שהיא מילוי שם א', רצית, עברת מצרה לרצה וכל זה על ידי שבת שבות יעקב, לשון תשובה, על שקבלת תשובת יעקב (ר"י אבוחצירא, גנזי המלך).<br/>](images/icons/info.jpg)
(יב)
אֱמֶת מֵאֶרֶץ תִּצְמָח וְצֶדֶק מִשָּׁמַיִם נִשְׁקָף:
![<b>גם ד' יתן הטוב</b>. זה טוב רוחני, וארצנו תתן יבולה, זה טוב גשמי (מהרי"ן יחייא).<br/>](images/icons/info.jpg)
(יג)
גַּם-יְהוָה יִתֵּן הַטּוֹב וְאַרְצֵנוּ תִּתֵּן יְבוּלָהּ:
(יד)
צֶדֶק לְפָנָיו יְהַלֵּךְ וְיָשֵׂם לְדֶרֶךְ פְּעָמָיו:
קראת? שתף חברים