לכלב רע - פרק נח
![](images/icons/reads.jpg)
Update Required
To play the media you will need to either update your browser to a recent version or update your Flash plugin.
![](images/icons/arrow_right.png)
![](images/icons/arrow_left.png)
![<b>מכתם</b>. והנה יש שפירוש שהכוונה חשוב מזהב, ואולי יש לפרש גם לדוד מכתם נקי מכתם כלומר שאין על מה לשנאותו (המלקט).<br/>](images/icons/info.jpg)
(א)
לַמְנַצֵּחַ אַל-תַּשְׁחֵת לְדָוִד מִכְתָּם:
![<b>האמנם</b>. שע"י שאדם מדבר רע נעשה אלם, וזה כוונת הפסוק האמנם אלם, אם בן אדם שומר לשונו אז שומר נפשו וזה צדק שהוא הנשמה תדברון, ועוד פירש שהפסוק כנגד ג' זמנים של חיי האדם, בבחרותו יעשה אלם וגדלותו צדק תדברון ובזקנתו ישיב אחרים מעוון וזה מישרים תשפטו בני אדם (תולדות יעקב יוסף).<br/><b>האמנם אלם צדק</b>. כלומר איך זה שגדולים בחכמת התורה ידברו אלומות של צדק וידברו מישרים וישפטו צדק והם אינם נוגעים בדבר כלל, ודו"ק (ספורנו).<br/><b>האמנם</b>. פירש רש"י מלשון אמונה כלומר האם נאמן שנאלם מפיכם לדבר צדק ולשפוט ישר ע"ש.<br/>](images/icons/info.jpg)
(ב)
הַאֻמְנָם אֵלֶם צֶדֶק תְּדַבֵּרוּן מֵישָׁרִים תִּשְׁפְּטוּ בְּנֵי אָדָם:
![<b>אף בלב עולות</b>. כלומר שמהרהורים שבלב ביום באים לידי טומאה בלילה וזהו תפעלון בארץ טומאה, ועוד יותר ח"ו חמס ידיכם, שאתם חוטאים בזה העוון במו ידיכם, ועל ידי זה אתם מולידים רשעים. וכן באים לדברי כזב, כי מי שאינו משמר ברית המעור גם תורתו שקר כי כשהוא מקודש גם תורתו משתמרת ואם להיפך להיפך (חתם סופר).<br/>](images/icons/info.jpg)
(ג)
אַף בְּלֵב עוֹלֹת תִּפְעָלוּן בָּאָרֶץ חֲמַס יְדֵיכֶם תְּפַלֵּסוּן:
![<b>זרו רשעים מרחם</b>. זה כח האם ויצר הרע על פתח רובץ, ומתקנין זה בכח הברית מילה. תעו מבטן דוברי כזב, זה כח האב ששקר יותר נשרש מרשעות (המלקט).<br/>](images/icons/info.jpg)
(ד)
זרוּ רְשָׁעִים מֵרָחֶם תָּעוּ מִבֶּטֶן דּבְרֵי כָזָב:
![<b>חמת למו</b>. תאותו מהפך אותו לנחש המתאוה להזיק וכמו פתן חרש שאינו שומע לקול חכמה ומוסר כך דרכם של רשעים (רשר"ה).<br/>ה-ו פתן חרש יאטם אזנו, לא ישמע לקול מלחשים. ר"ת פ"ח אלילים וזהו נחש הקדמוני, וידו אוחזת בעקב עשו, עקב "עין קוף בית" ס"ת פתן ור"ת עקב ובאמצע גמאריא כו המפריד בין יעקב לעשו (חתם סופר ת"מ האזינו). או נאמר, פתן ישוך למי שאינו שומע לקול מלחשים אלו דברי תורה חובר חברים מחוכם אלו דרבנן ודו"ק (חתם סופר ת"מ מהר' עקב). ועוד נאמר, שפתן גמטריא מלח ותבן שהם שם של שני קליפות ודו"ק (חתם סופר ת"מ מהת"ל תבא).<br/>](images/icons/info.jpg)
(ה)
חֲמַת-לָמוֹ כִּדְמוּת חֲמַת-נָחָשׁ כְּמוֹ-פֶתֶן חֵרֵשׁ יַאְטֵם אָזְנוֹ:
(ו)
אֲשֶׁר לֹא-יִשְׁמַע לְקוֹל מְלַחֲשִׁים חוֹבֵר חֲבָרִים מְחֻכָּם:
(ז)
אֱלֹהִים הֲרָס-שִׁנֵּימוֹ בְּפִימוֹ מַלְתְּעוֹת כְּפִירִים נְתוֹץ יְהוָה:
(ח)
יִמָּאֲסוּ כְמוֹ-מַיִם יִתְהַלְּכוּ-לָמוֹ יִדְרךְ חִצָּיו כְּמוֹ יִתְמלָלוּ:
(ט)
כְּמוֹ שַׁבְּלוּל תֶּמֶס יַהֲלֹךְ נֵפֶל אֵשֶׁת בַּל-חָזוּ שָׁמֶשׁ:
![<b>בטרם יבינו סירתכם אטד</b>. אשר בטרם ידעו קוצים רכים שלכם להיות אטדים קשים כלומר עד שלא יגדלו בני הרשעים (רש"י).<br/>](images/icons/info.jpg)
(י)
בְּטֶרֶם יָבִינוּ סִירתֵיכֶם אָטָד כְּמוֹ-חַי כְּמוֹ-חָרוֹן יִשְׂעָרֶנּוּ:
![<b>ישמח צדיק</b>. כלומר הצדיק חוזה בנבואתו איך הוא סופו של רשע ומזה שמח שגלוי לו סופו המר של הרשע ומטעם משמר פעמיו שלא ליכשל כמו שטעה רשע (רשר"ה).<br/><b>ישמח צדיק</b>. כלומר ששמח על שרשע מצא תיקונו בעוה"ז ויבא נקי לביתו (המלקט).<br/>או נאמר שכשהנס בזכותו זוכה ורואה במפלת שונאו. ועוד כשהנס הוא במדת הרחמים ג"כ זוכה לראות במפלת שונאו וכאן אינו כי הלא מדת הדין בעולם שזו אך יש אלהים שופטים בארץ (יוסף תהלות, ועיין בני יששכר חודש ניסן י"ג ה' שיתכן שחולק ע"ז).<br/><b>ישמח צדיק</b>. רק מי שהוא צדיק מותר לו לשמוח בנקמה אבל שאר אנשים בנפול אויבך אל תשמח (פרי חיים אבות ד, יט).<br/>](images/icons/info.jpg)
(יא)
יִשְׂמַח צַדִּיק כִּי-חָזָה נָקָם פְּעָמָיו יִרְחַץ בְּדַם הָרָשָׁע:
(יב)
וְיאמַר אָדָם אַךְ-פְּרִי לַצַּדִּיק אַךְ יֵשׁ אֱלֹהִים שׁפְטִים בָּאָרֶץ:
קראת? שתף חברים