להצליח בסחורה - פרק סג
![](images/icons/reads.jpg)
Update Required
To play the media you will need to either update your browser to a recent version or update your Flash plugin.
![](images/icons/arrow_right.png)
![](images/icons/arrow_left.png)
(א)
מִזְמוֹר לְדָוִד בִּהְיוֹתוֹ בְּמִדְבַּר יְהוּדָה:
![<b>צמאה לך נפשי</b>. כל מה שצמאה נפשי ביותר כך ביותר כן בקודש חזיתיך, ודו"ק (ר' בונם מפרשיסחא).<br/><b>צמאה לך נפשי</b>. עיין רש"י, וז"ל, צמא ותאב אני לבוא אליך בבית תפלתך, כמה לך בשרי, לשון תאוה ואין לו דמיון, עכ"ל. ופירש הרב אשר מסטאלין שאין לו דמיון לתאוה זו, ודו"ק.<br/><b>בארץ ציה ועיף</b>. כלומר בתוך הגוף הנגוף והנעכר בלי מים זו תורה ודו"ק (ערבי נחל).<br/><b>בארץ ציה</b>. כלומר במעשה העולם הזה אפשר לראות את התגלות הבורא כמים בתורה ובתפילה וזהו כן בקדש חזיתיך לראות וכו' (מהר"ם מלובאוויטש).<br/><b>בארץ ציה ועיף</b>. כלומר שיהיה לי השתוקקות הנפש בדברים ובמצוות הגשמיים כמו שיש לו חיות והתרגשות בתורה ותפילה (המלקט).<br/><b>בארץ ציה ועיף</b>. כלומר מתי משתוקק באמת אדם לד' כשרואה שאין בו לחות ואין בו שום תכלית אז כן בקודש חזיתיך ודו"ק (ר' אהרן מקרלין).<br/>](images/icons/info.jpg)
(ב)
אֱלֹהִים אֵלִי אַתָּה אֲשַׁחֲרֶךָּ צָמְאָה לְךָ נַפְשִׁי כָּמַהּ לְךָ בְשָׂרִי בְּאֶרֶץ-צִיָּה וְעָיֵף בְּלִי-מָיִם:
![<b>כן בקודש</b>. כלומר כמו שהייתי צמא למים בארץ ציה והיה לי השתוקקות גדולה כן יש לי השתוקקות גדולה לראות מלכותך בתפילה ובתורה להתבונן על עוזך (ספורנו).<br/>](images/icons/info.jpg)
(ג)
כֵּן בַּקּדֶשׁ חֲזִיתִךָ לִרְאוֹת עֻזְּךָ וּכְבוֹדֶךָ:
![<b>כי טוב חסדך</b>. כלומר שהחסד של תורה שכתוב בה תורת חסד יותר מחיים שהלא גם אחרי החיים בעולם הנצחי שפתי ישבחוך, כמו שכתוב דובב שפתי ישנים (חזה ציון).<br/><b>כי טוב חסדך מחיים</b>. כלומר כי טוב עוד יותר מעולם הנצחי הוא חסדך ואיזהו הוא שפתי ישבחונך (מהר"ם מנעסכיז).<br/>](images/icons/info.jpg)
(ד)
כִּי-טוֹב חַסְדְּךָ מֵחַיִּים שְׂפָתַי יְשַׁבְּחוּנְךָ:
(ה)
כֵּן אֲבָרֶכְךָ בְחַיָּי בְּשִׁמְךָ אֶשָּׂא כַפָּי:
(ו)
כְּמוֹ חֵלֶב וָדֶשֶׁן תִּשְׂבַּע נַפְשִׁי וְשִׂפְתֵי רְנָנוֹת יְהַלֶּל-פִּי:
![<b>אם זכרתיך על יצועי</b>. כלומר אם אלמוד בתחילת הלילה קודם שאישן אז אזכה שבאשמורת אהגה בך, ודו"ק (ר' ברוך קאסעוור בספרו יסוד האמונה בשם המהר"ל).<br/><b>אם זכרתיך על יצועי</b>. כלומר אם אעשה איזה דבר קודם שאישן כדי לקום באשמורת אז הקב"ה יסעייני ואקום או אם לא אשכב בתוך מטה אלא על יצועי זה יביא לי ג"כ שאזכה לקום (יוסף תהלות).<br/><b>אם זכרתיך</b>. כלומר אם אני זוכר לשעבר כשנהגת אותנו בחסד על יצועי שהיא אושר וכבוד והיית קרוב לנו, גם עכשיו באשמורות כשאיני יכול לישון בארץ ציה קרוב אתה ג"כ לנו (רשר"ה).<br/><b>אם זכרתיך על יצועי</b>. כלומר אם אגיד קריאת שמע על המטה בכוונה, אזכה להתעורר בחצות (בן איש חי).<br/>](images/icons/info.jpg)
(ז)
אִם-זְכַרְתִּיךָ עַל-יְצוּעָי בְּאַשְׁמֻרוֹת אֶהְגֶּה-בָּךְ:
![<b>אברכה בחיי</b>. זו ק"ש שיש בה רמ"ח תיבות שמחיות רמ"ח אברים, עיין מדרש רות החדש דף ח' ע"ב ודו"ק (גר"א אמרי נועם ברכות דף טז ע"ב).<br/>](images/icons/info.jpg)
(ח)
כִּי-הָיִיתָ עֶזְרָתָה לִּי וּבְצֵל כְּנָפֶיךָ אֲרַנֵּן:
![<b>דבקה נפשי אחריך</b>. כלומר ידוע שכל נגרר אחרי שם אינו נמחק וזה כוונתי דבקה נפשי אחריך ואז תמכה ידך עלי ונעזר בימינך שהיא התורה מימינו אש דת למו ועל ידי זה אזכה לאורך ימים בימינה ודו"ק (משכיל לאיתן). או נאמר, דבקה נפשי אחריך על דרך ודבקת בו אלא הדבק בת"ח ומהנה אותם ועל ידי זה על כן תמכה ימינך שהוא עושר כי תכף לת"ח ברכה (המלקט).<br/><b>דבקה נפשי אחריך בי תמכה ימינך</b>. דבקה נפשי אחריך, אתערותא דלתתא. בי תמכה ימינך, אתערותא דלעילא. וכתב במסילת ישרים שענין הקדושה כפול הוא, תחילתו עבודה דהיינו דבקה נפשי וסופו גמול, תחילתו השתדלות וסופו מתנה, וזהו בי תמכה ימינך (ע"פ נתיבות שלום).<br/>](images/icons/info.jpg)
(ט)
דָּבְקָה נַפְשִׁי אַחֲרֶיךָ בִּי תָּמְכָה יְמִינֶךָ:
(י)
וְהֵמָּה לְשׁוֹאָה יְבַקְשׁוּ נַפְשִׁי יָבאוּ בְּתַחְתִּיּוֹת הָאָרֶץ:
(יא)
יַגִּירֻהוּ עַל-יְדֵי-חָרֶב מְנָת שֻׁעָלִים יִהְיוּ:
![<b>והמלך ישמח</b>. אותיות משיח (חזה ציון).<br/><b>פי דוברי שקר</b>. ר"ת וס"ת פרי שדי כלומר שזה יבא על ידי בחינת שדי שאמר לעולמו די והוא יאמר לצרותינו די ודו"ק (חזה ציון).<br/>](images/icons/info.jpg)
(יב)
וְהַמֶּלֶךְ יִשְׂמַח בֵּאלֹהִים יִתְהַלֵּל כָּל-הַנִּשְׁבָּע בּוֹ כִּי יִסָּכֵר פִּי דּוֹבְרֵי-שָׁקֶר:
קראת? שתף חברים