למצוא חן - פרק ח
![](images/icons/reads.jpg)
Update Required
To play the media you will need to either update your browser to a recent version or update your Flash plugin.
![](images/icons/arrow_right.png)
![](images/icons/arrow_left.png)
![<b></b>. עיין רש"י שהמזמור הזה מוסב על חורבן אדום כמו פורה דרכתי ואין איש אתי וע"ש ברש"י שלא משמע במזמור, ואולי כוונתו שנתינת התורה גופא היא חורבנה של אדום וכמו שנקרא הר סיני הר חורב (המלקט).<br/>](images/icons/info.jpg)
(א)
לַמְנַצֵּחַ עַל-הַגִּתִּית מִזְמוֹר לְדָוִד:
![<b>מה אדיר שמך בכל הארץ אשר תנה הודך על השמים</b>. פי', כי גדלות האדם כשמתגבר על חומריותו נעלה יותר מגבורת המלאכים שאין להם בחירה (עיין רבינו בחיי תחילת פ' צו) וזהו מה אדיר שמך בכל הארץ מאשר תנה הודך על השמים (מהר"ם אלמושננו). ומטעם זה קטרגו המלאכים כדי שהאדם לא יתעלה יותר מהם (ילקוט אליעזר).<br/>ג' במסורה אדוננו, א) ד' אדונינו מה אדיר שמך בכל הארץ אשר תנה הודך על השמים, ב) ד' אדונינו מה אדיר שמך בכל הארץ, ג) לעשות את כל מצוות ד' אדונינו (נחמיה פ"ו). כי יש ג' הכרות של אדוננו, א) במעשה ניסים וזה אשר תנה הודך על השמים, ב) גם במעשה טבע אפשר להכיר יד הבורא וזה בכל הארץ, ג) על ידי תורה ומצוות ג"כ וזה את כל מצוות א' אדוננו (ילקוט אליעזר).<br/>](images/icons/info.jpg)
(ב)
יְהוָה אֲדנֵינוּ מָה-אַדִּיר שִׁמְךָ בְּכָל-הָאָרֶץ אֲשֶׁר-תְּנָה הוֹדְךָ עַל-הַשָּׁמָיִם:
![<b>מפי עוללים ויונקים יסדת עוז</b>. אין העולם מתקיים אלא על הבל פיהם של תינוקות של בית רבן (המלקט).<br/><b>מפי עוללים ויונקים יסדת עוז</b>. כי עולל במעי אמו אינו פותח פיו וחי, ויונק פותח פיו וחי, ודוקא בצורה זו שזה מקודם וזה אחר כך ומזה הפלא לומדים שיסדת עוז (מצודת דוד).<br/><b>מפי עוללים</b>. כהנים, שלשון עולל מלכלך כלומר על ידי כהנים יסדת עבודת המקדש (רש"י).<br/>](images/icons/info.jpg)
(ג)
מִפִּי עוֹלְלִים וְינְקִים יִסַּדְתָּ עז לְמַעַן צוֹרְרֶיךָ לְהַשְׁבִּית אוֹיֵב וּמִתְנַקֵּם:
![<b>כי אראה שמיך</b>. אז כלפי השמש והירח מרגיש האדם עצמו שפל וזה מה אנוש כי תזכרנו אבל כאשר ותחסרהו מעט מא' אם אינו רואה בכל זה מעשה ד' אז הוא רודף אחרי הכבוד כמו שנאמר וכבוד והדר תעטרהו (מתלמידי הבעש"ט).<br/>](images/icons/info.jpg)
(ד)
כִּי-אֶרְאֶה שָׁמֶיךָ מַעֲשֵׂה אֶצְבְּעתֶיךָ יָרֵחַ וְכוֹכָבִים אֲשֶׁר כּוֹנָנְתָּה:
![<b>מה אנוש</b>. כמו כמה גדול אנוש שהקב"ה מזכירו ועוד יותר שהוא בן אדם והקב"ה פוקדו כי הפקידה למעלה מן הזכירה (ילקוט אליעזר). ועוד אפשר לומר מה אנוש שרצית לברוא אותו ועוד יותר שנתת לו פקידה ודו"ק (המלקט).<br/><b>מה אנוש</b>. כשהוא מה אז תזכרנו וכשהוא בן אדם ולא פרא אדם אז תפקדנו (המלקט).<br/>](images/icons/info.jpg)
(ה)
מָה-אֱנוֹשׁ כִּי-תִזְכְּרֶנּוּ וּבֶן-אָדָם כִּי תִפְקְדֶנּוּ:
![<b>ותחסרהו מעט מא'</b>. חמשים שערי בינה נבראו בעולם וכולן נתנו למשה חסר אחת שנאמר מעט מא' (ר"ה), עיין ר"ן ועיין רמב"ן בהקדמה לתורה ועיין רוקח ה' יום טוב.<br/><b>ותחסרהו מעט מא'</b>. על ידי המעט בא לא', (ר' מרדכי מטשערנוביל).<br/>ועיין מדרש הבהיר וז"ל אמר רבא רצו צדיקים יכולו לבראות עולם ומי מעכב עוונותיכם (ישעיהו נט) כי אם עונתיכם היו מבדילים בינכם לבין אלקיכם, ע"כ. ואולי זה הכוונה כאן, מעט לשון עיט, כלומר עטו של נחש ומשום זה לא ה' א', ודו"ק.<br/>עשרה פעמים א' גמ' תת"ס שהוא גמ' קצת יותר מגמ' של ששים רבוא (תתנ"ט) (מגלה עמוקות פ' חקת וע"ש).<br/>ועיין חתם סופר ששם הוי"ה מתחלף בי"ב צירופים בתוך י"ב שעות היום והוי גמטריא "שיב" (כלומר י"ב פעמים כ"ו) וזהו עלית למרום שבית שבי (תהלים סח יט). ועל זה נאמר ותחסרהו מעט מא' כי איש הוי חסר א' משי"ב ודו"ק.<br/>](images/icons/info.jpg)
(ו)
וַתְּחַסְּרֵהוּ מְעַט מֵאֱלֹהִים וְכָבוֹד וְהָדָר תְּעַטְּרֵהוּ:
![<b>כל שתה תחת רגליו</b>. כי במה ניכר האדם שהוא ראש הבריאה, כשלובש נעלים של עור הוא מראה שגם הבהמות הם תחת רגליו, וע"ז מברכים שעשה לי כל צרכי, ובזה ניכר תמשילהו במעשה ידך (המלקט).<br/><b>שתה</b>. לשון אבן שתיה כי שת לי זרע אחר. ומתי, כאשר שויתי ד' לנגדי תמיד (המלקט).<br/>](images/icons/info.jpg)
(ז)
תַּמְשִׁילֵהוּ בְּמַעֲשֵׂי יָדֶיךָ כּל שַׁתָּה תַחַת-רַגְלָיו:
(ח)
צנֶה וַאֲלָפִים כֻּלָּם וְגַם בַּהֲמוֹת שָׂדָי:
(ט)
צִפּוֹר שָׁמַיִם וּדְגֵי הַיָּם עבֵר אָרְחוֹת יַמִּים:
(י)
יְהוָה אֲדנֵינוּ מָה-אַדִּיר שִׁמְךָ בְּכָל-הָאָרֶץ:
קראת? שתף חברים