לאדם שמאבד איבריו - פרק פט
![](images/icons/reads.jpg)
Update Required
To play the media you will need to either update your browser to a recent version or update your Flash plugin.
![](images/icons/arrow_right.png)
![](images/icons/arrow_left.png)
(א)
מַשְׂכִּיל לְאֵיתָן הָאֶזְרָחִי:
![<b>אודיע אמונתך</b>. עיין רש"י שהקב"ה שומר הבטחתו ומאמן דבריו, ועוד אפש"ל אמונת הבורא אודיע לעולם (המלקט).<br/>](images/icons/info.jpg)
(ב)
חַסְדֵּי יְהוָה עוֹלָם אָשִׁירָה לְדר וָדר אוֹדִיעַ אֱמוּנָתְךָ בְּפִי:
![<b>עולם חסד יבנה</b>. שהקב"ה בנה העולם לעשות חסד עם בריותיו (באר מים חיים).<br/>](images/icons/info.jpg)
(ג)
כִּי-אָמַרְתִּי עוֹלָם חֶסֶד יִבָּנֶה שָׁמַיִם תָּכִן אֱמוּנָתְךָ בָהֶם:
(ד)
כָּרַתִּי בְרִית לִבְחִירִי נִשְׁבַּעְתִּי לְדָוִד עַבְדִּי:
![<b>אכין זרעך</b>. אטה לב זרעך לעבודתי (ספורנו). או נאמר, אכין זרעך, מלשון כן כמו ואותי השיב על כני וכלומר אייסד אותם. או מלשון כנים אתם שיהיו אנשי אמת (המלקט).<br/><b>ובניתי לדר ודור</b>. יובן ע"פ מה שידוע בשם האריז"ל (ספר הליקוטים קלב ב' ג') שמה שדוד המלך מלך ז' שנים בחברון ול"ג בירושלים זה מפני שהיה מרחל ומלאה, ולכן מלך בחברון כנגד רחל ובירושלים כנגד לאה. וידוע מש"כ האריז"ל, לדור ודור הם רחל ולאה וכנזכר בכוונות ר"ה, וזש"ה ובניתי לדור ודור, הם רחל ולאה, כסאך סלה, שלכן מלך בחברון וירושלים (בן איש חי).<br/>](images/icons/info.jpg)
(ה)
עַד-עוֹלָם אָכִין זַרְעֶךָ וּבָנִיתִי לְדר-וָדוֹר כִּסְאֲךָ סֶלָה:
![<b>ויודו שמים פלאך</b>. על דרך ששמים כינוי לנשמה, עיין סנהדרין צ"א (תהלים נ) יקרא אל השמים מעל זו הנשמה. וא"כ הנשמה יגיד פלאך שאתה מקדש אותה בכל בוקר, על דרך שאמרו חז"ל (ב"ר פרשה ע"ח) חדשים לבקרים רבה אמונתך (איכה ג) א"ר שמעון בר אבא על שאתה מחדשינו בכל בוקר ובוקר אנו יודעים שאמונתך רבה להחיות לנו את המתים (ע"כ), ועל זה אנו מברכים המחזיר נשמות לפגרים מתים, ומזה אנו מאמינים בתחיית המתים שזו הפלא מעיד על אמונתך שאתה מחיה מתים לקדושים אשר בארץ, ודו"ק (זהב שבא).<br/>](images/icons/info.jpg)
(ו)
וְיוֹדוּ שָׁמַיִם פִּלְאֲךָ יְהוָה אַף-אֱמוּנָתְךָ בִּקְהַל קְדשִׁים:
![<b>כי מי בשחק יערך לד' ידמה לד' וכו'</b>. הנה גדר דמיון גדול מגדר ערך, כי גם אם נאמר על אדם שיערך אל חבירו אמנם לא יהיה נדמה אליו ממש, והנה אמר כי בכל מלאכי השחקים אין בהם מי שיערוך אליו יתברך ומכ"ש שלא יתדמו אליו ממש, אבל בבני ישראל שהם בני אברהם יצחק ויעקב הנקראים אלים כמו שאחז"ל על פסוק הבו לד' בני אלים שהם ישראל בני אברהם יצחק ויעקב הנה ימצא בהם מי שיתדמה אליו ממש ומכ"ש שיערוך אליו, כמ"ש ז"ל על אליהו ז"ל שכתוב בו ויעל אליהו בסערה השמימה וכתוב ד' בסופה ובסערה דרכו (רח"ו).<br/>](images/icons/info.jpg)
(ז)
כִּי מִי בַשַּׁחַק יַעֲרךְ לַיהוָה יִדְמֶה לַיהוָה בִּבְנֵי אֵלִים:
![<b>ונורא על כל סביביו</b>. ס"ת אלול ור"ת כועס (חזה ציון).<br/>](images/icons/info.jpg)
(ח)
אֵל נַעֲרָץ בְּסוֹד-קְדשִׁים רַבָּה וְנוֹרָא עַל-כָּל-סְבִיבָיו:
![<b>ואמונתך סביבותך</b>. סביבותך גמטריא חמש מאות, שהם השנים של האבות שהכירו והאמינו בד', אברהם קע"ג יצחק ק"פ יעקב קמ"ז, ודו"ק. ועוד שאמונה היא שמחה (אותיות חמשה) ששמחה סביב כמ"ש עוז וחדוה במקומו (המלקט).<br/>](images/icons/info.jpg)
(ט)
יְהוָה אֱלֹהֵי צְבָאוֹת מִי-כָמוֹךָ חֲסִין יָהּ וֶאֱמוּנָתְךָ סְבִיבוֹתֶיךָ:
![<b>תשבחם</b>. תשקיטם בתפילת המתפללים בך (ספורנו).<br/>](images/icons/info.jpg)
(י)
אַתָּה מוֹשֵׁל בְּגֵאוּת הַיָּם בְּשׂוֹא גַלָּיו אַתָּה תְשַׁבְּחֵם:
![<b>אתה דכאת כחלל רהב</b>. עיין רד"ק, והיעב"ץ פירש אתה דכאת כחלל רהב ולא הרגת את המצרים בדבר בארצם רק כדי לחלק שלל כי הרוגי מלכות נכסיהם למלך וכן בשדה קרב ולא בעיר, ודו"ק. ועוד, בזרוע עוזך פזרת, שהפחדת האומות שבאו להלחם עם ישראל בקריעת יום סוף ולא נלחמו.<br/>](images/icons/info.jpg)
(יא)
אַתָּה דִכִּאתָ כֶחָלָל רָהַב בִּזְרוֹעַ עֻזְּךָ פִּזַּרְתָּ אוֹיְבֶיךָ:
![<b>תבל ומלואה אתה יסדתם</b>. ר"ת וס"ת אות המילה וזה יסוד (חזה ציון).<br/>](images/icons/info.jpg)
(יב)
לְךָ שָׁמַיִם אַף-לְךָ אָרֶץ תֵּבֵל וּמְלֹאָהּ אַתָּה יְסַדְתָּם:
![<b>צפון</b>. צפן חסר כפל ימין וכן תבור כפל חרמון וזה כי צד הרע יותר קל מצד הטוב, וכמו שאחז"ל הבא ליטמא רק פותחים אבל הבא לטהר מסייעין אותו (המלקט).<br/>](images/icons/info.jpg)
(יג)
צָפוֹן וְיָמִין אַתָּה בְרָאתָם תָּבוֹר וְחֶרְמוֹן בְּשִׁמְךָ יְרַנֵּנוּ:
(יד)
לְךָ זְרוֹעַ עִם-גְּבוּרָה תָּעז יָדְךָ תָּרוּם יְמִינֶךָ:
![<b>צדק ומשפט</b>. הם התכשיטים שמביאה הכלה, וחסד ואמת הם התכשיטים שמביא החתן שהוא הקב"ה וזהו מכון כסאך משלנו, יקדמו פניך משלך (מהר"ם אלשיך).<br/>](images/icons/info.jpg)
(טו)
צֶדֶק וּמִשְׁפָּט מְכוֹן כִּסְאֶךָ חֶסֶד וֶאֱמֶת יְקַדְּמוּ פָנֶיךָ:
![<b>יודעי תרועה</b>. יודעים לשבר ולהכניע יצרם תחת ידם וכמ"ש (ישעיהו כד) רוע הִתְרֹעֲעָה הארץ (ה' ברוך בן ברוך). או נאמר, יודעי מלשון שבירה כמו יודע דאנשי סוכות (שופטים ח), יודעי תרועה שמשברים הרע ע"י אור פניך יהלכון (נועם מגדים).<br/><b>באור פניך יהלכון</b>. ידוע המשל בשם הבעש"ט על שליח המלך שבא אל האדם שאין צריך להשגיח עליו רק לרוץ אל המלך עצמו והיינו דכתיב ד' באור פניך יהלכון (שפת אמת).<br/>](images/icons/info.jpg)
(טז)
אַשְׁרֵי הָעָם ידְעֵי תְרוּעָה יְהוָה בְּאוֹר-פָּנֶיךָ יְהַלֵּכוּן:
![<b>בשמך יגילון כל היום</b>. כלומר על ידי ידיעת שמך שהיא התורה יגילון כל היום על דרך פקודי ד' ישרים משמחי לב. או נאמר, בשמך, על ידי התורה שכולה שמות של הקב"ה, יגילון, מלשון גילוי שיגלו כל סודות היום. או נאמר, בשמך, על ידי שבוטחים ומאמינים בשמך אז יגילון כל היום כי עוז וחדוה במקומו (המלקט).<br/><b>ובצדקתך ירומו</b>. כלומר על ידי טובותיך ירומו. או נאמר על ידי מצות צדקה שציוית ירומו, על דרך עשר תעשר. ועוד אפשר לפרש ובצדקתך מלשון צדק ירומו מלשון הקדש ותרומה (המלקט).<br/>](images/icons/info.jpg)
(יז)
בְּשִׁמְךָ יְגִילוּן כָּל-הַיּוֹם וּבְצִדְקָתְךָ יָרוּמוּ:
(יח)
כִּי-תִפְאֶרֶת עֻזָּמוֹ אָתָּה וּבִרְצוֹנְךָ תָּרוּם קַרְנֵנוּ:
![<b>כי לד' מגיננו</b>. ר"ת מלך (המלקט).<br/>](images/icons/info.jpg)
(יט)
כִּי לַיהוָה מָגִנֵּנוּ וְלִקְדוֹשׁ יִשְׂרָאֵל מַלְכֵּנוּ:
![<b>אז דברת בחזון לחסידיך</b>. זה אברהם בברית בין הבתרים. <b>שויתי עזר</b>, זה יצחק אותיות זרע. <b>הרימותי בחור</b>, זה יעקב בחיר שבאבות. <b>מעם</b>, כלפי עשו. ובזרעו מצאתי רגל הרביעי וזה דוד המלך (חזה ציון).<br/>](images/icons/info.jpg)
(כ)
אָז דִּבַּרְתָּ בְחָזוֹן לַחֲסִידֶיךָ וַתּאמֶר שִׁוִּיתִי עֵזֶר עַל-גִּבּוֹר הֲרִימוֹתִי בָחוּר מֵעָם:
(כא)
מָצָאתִי דָּוִד עַבְדִּי בְּשֶׁמֶן קָדְשִׁי מְשַׁחְתִּיו:
(כב)
אֲשֶׁר יָדִי תִּכּוֹן עִמּוֹ אַף-זְרוֹעִי תְאַמְּצֶנּוּ:
(כג)
לֹא-יַשִּׁיא אוֹיֵב בּוֹ וּבֶן-עַוְלָה לֹא יְעַנֶּנּוּ:
(כד)
וְכַתּוֹתִי מִפָּנָיו צָרָיו וּמְשַׂנְאָיו אֶגּוֹף:
![<b>ובשמי תרום קרנו</b>. ובשמי גמטריא משיח, רמז למשיח בן דוד שיבא בב"א (בן איש חי).<br/>](images/icons/info.jpg)
(כה)
וֶאֱמוּנָתִי וְחַסְדִּי עִמּוֹ וּבִשְׁמִי תָּרוּם קַרְנוֹ:
![<b>ושמתי בים ידו ובנהרות ימינו</b>. בים ששם העושר שכל האוצרות ואבנים טובות טמונים שם. אמר בים ידו שהוא שמאל ובנהרות שהוא ענין ממשלה אמר ימינו (עיין מנחות לו ע"ב) ואדם זוכה לזה על ידי שעושה צדקה ומשפט דהיינו בשכר צדקה עושר כמו שאמרו (שבת קיט מ"א) עשר תעשר בשביל שתתעשר (ועיין כתובות סו ע"ב) ובשכר משפט אמת שהוא עושה הוא ממשלה כידוע והם פתחי שערי תורה כמו שנא' (משלי ח ב) באורח צדקה אהלך בתוך נתיבות משפט, וזהו שנא' (משלי ח לד) אשרי אדם שומע לי לשקוד על דלתותי יום יום שני דלתות הנ"ל (הגר"א בפירושו על האגדות שבת קד ע"ב).<br/>](images/icons/info.jpg)
(כו)
וְשַׂמְתִּי בַיָּם יָדוֹ וּבַנְּהָרוֹת יְמִינוֹ:
(כז)
הוּא יִקְרָאֵנִי אָבִי אָתָּה אֵלִי וְצוּר יְשׁוּעָתִי:
(כח)
אַף-אָנִי בְּכוֹר אֶתְּנֵהוּ עֶלְיוֹן לְמַלְכֵי-אָרֶץ:
(כט)
לְעוֹלָם אֶשְׁמָר-לוֹ חַסְדִּי וּבְרִיתִי נֶאֱמֶנֶת לוֹ:
(ל)
וְשַׂמְתִּי לָעַד זַרְעוֹ וְכִסְאוֹ כִּימֵי שָׁמָיִם:
(לא)
אִם-יַעַזְבוּ בָנָיו תּוֹרָתִי וּבְמִשְׁפָּטַי לֹא יֵלֵכוּן:
![<b>אם חוקותי יחללו</b>. על דרך מה שכתוב בבני יששכר (חודש תשרי מאמר ג') אם בני ישראל מקיימים חוק אז אין קטרוג על בני ישראל במשפט כי גם כביכול מקיים חוק אתם ודו"ק. וזה הפירוש אם חוקותי יחללו אז יש קטרוג, וממילא ופקדתי בשבט פשעם, ודו"ק (ליקוטי אורות).<br/><b>אם חוקותי</b>. כלומר אם לא ישמרו את החוקות שלא מבינים, אף את המצוות שמבינים לא אחשיב אותם וכאילו ומצוותי לא שמרו (יוסף תהלות).<br/>](images/icons/info.jpg)
(לב)
אִם-חֻקּתַי יְחַלֵּלוּ וּמִצְוֹתַי לֹא יִשְׁמרוּ:
(לג)
וּפָקַדְתִּי בְשֵׁבֶט פִּשְׁעָם וּבִנְגָעִים עֲוֹנָם:
(לד)
וְחַסְדִּי לֹא-אָפִיר מֵעִמּוֹ וְלֹא אֲשַׁקֵּר בֶּאֱמוּנָתִי:
(לה)
לֹא-אֲחַלֵּל בְּרִיתִי וּמוֹצָא שְׂפָתַי לֹא אֲשַׁנֶּה:
![<b>אחת נשבעתי</b>. כסף בראשונה כנגד הסוד שהוא חסד דכתיב (משלי לא כו) פיה פתחה בחכמה ותורת חסד על לשונה, וזה כנגד חלק הדרשה כי זהב גבורה וכן לימוד צריך גבורה, והחכם נקרא גבור במלחמתה של תורה, וברזל כנגד ה שאם תחליף אות ב באותיות בומ"ף במ"ם יהיה אותיות ל, ואבן כנגד חלק הפשט שאין אדם שאין לו פשט בידו חוץ מעם הארץ, כמו שאין אדם שאין לו אבנים בביתו, ובזה יובן בס"ד הכתוב אחת נשבעתי בקדשי אם לדוד אכזב, זרעו לעולם יהיה וכסאו כשמש נגדי, פירוש דוד המלך ע"ה היה בחינת תורה שבעל פה שיש בה ד' חלקים פרד"ס, שנמשלו לד' דברים שהם ר"ת אכזב אבן כסף זהב ברזל, ואם יהיו ד' חלקי הלימודים הנז' שלמים אצלו, אז בזכות זה יתקיים זרעו לעולם יהיה וכסאו כשמש נגדי (בן איש חי, נוה צדיקים ח"ב דרוש ג').<br/>](images/icons/info.jpg)
(לו)
אַחַת נִשְׁבַּעְתִּי בְקָדְשִׁי אִם-לְדָוִד אֲכַזֵּב:
![<b>וכסאו כשמש נגדי</b>. כלומר בזמן העתיד דוד המלך שנמשל ללבנה יהיה כשמש וכדכתיב והיה אור הלבנה כאור החמה (ישעיהו ל כו) (בן איש חי, חיים והשלום תהלים יח ג').<br/><b>וכסאו כשמש נגדי</b>. כי ידוע שלשמש יש מנגד למהלכה הטבעי ואף על פי כן אינה מניחה את מהלכה כדי לעשות את רצון קונה והוא סמל דוד המלך כי כידוע דוד המלך היה לו מצד טבעו ומזגו מדות שהם נגדיים לצד הטוב ולפיכך כיוון שנתגבר זכה לכסאו כשמש נגדי (בן איש חי, ברכת חיים הפטרת בשלח).<br/>](images/icons/info.jpg)
(לז)
זַרְעוֹ לְעוֹלָם יִהְיֶה וְכִסְאוֹ כַשֶּׁמֶשׁ נֶגְדִּי:
![<b>כירח</b>. כמו הירח שיש פעמים שמאיר ופעמים שיש בו אופל כך זרעו של דוד פעמים יאירו ופעמים יחשיכו, אבל מ"מ לעולם לא יפסקו כמו הירח, ודו"ק (רד"ק).<br/><b>כירח</b>. הנה ידוע שהלבנה בשעת חדותא שהיא מולדה היא פנים כנגד פנים בזיווג גמור עם השמש רק משעת המולד היא מרחיקה כדי להאיר על העולם וממעטת בשמחתה כדי לעזור לאחרים, וכך דרכם של צדיקים שממעטים תענוגם ועוסקים בחדות אחרים ולפיכך נמשל דוד המלך ללבנה שמקטין עצמו להגדיל אחרים (חתם סופר כ"ת עה"ת פר' וארא ירח שבט תקצ"א).<br/>](images/icons/info.jpg)
(לח)
כְּיָרֵחַ יִכּוֹן עוֹלָם וְעֵד בַּשַּׁחַק נֶאֱמָן סֶלָה:
(לט)
וְאַתָּה זָנַחְתָּ וַתִּמְאָס הִתְעַבַּרְתָּ עִם-מְשִׁיחֶךָ:
(מ)
נֵאַרְתָּה בְּרִית עַבְדֶּךָ חִלַּלְתָּ לָאָרֶץ נִזְרוֹ:
(מא)
פָּרַצְתָּ כָל-גְּדֵרתָיו שַׂמְתָּ מִבְצָרָיו מְחִתָּה:
(מב)
שַׁסֻּהוּ כָּל-עבְרֵי דָרֶךְ הָיָה חֶרְפָּה לִשְׁכֵנָיו:
(מג)
הֲרִימוֹתָ יְמִין צָרָיו הִשְׂמַחְתָּ כָּל-אוֹיְבָיו:
(מד)
אַף-תָּשִׁיב צוּר חַרְבּוֹ וְלֹא הֲקֵמתוֹ בַּמִּלְחָמָה:
(מה)
הִשְׁבַּתָּ מִטֳּהָרוֹ וְכִסְאוֹ לָאָרֶץ מִגַּרְתָּה:
(מו)
הִקְצַרְתָּ יְמֵי עֲלוּמָיו הֶעֱטִיתָ עָלָיו בּוּשָׁה סֶלָה:
(מז)
עַד-מָה יְהוָה תִּסָּתֵר לָנֶצַח תִּבְעַר כְּמוֹ-אֵשׁ חֲמָתֶךָ:
(מח)
זְכָר-אֲנִי מֶה-חָלֶד עַל-מַה-שָּׁוְא בָּרָאתָ כָל-בְּנֵי-אָדָם:
![<b>מי גבר יחיה ולא יראה מות</b>. בלשון שאלה, ועל זה מתרץ ימלט נפשו כלומר צדיקים שאף במיתתן קרויים חיים. (מהר"י טיטצאק).<br/><b>מי גבר יחיה</b>. כלומר מי הגבר שרוצה לחיות ולזכות הוא דוקא אם יראה מות ואז ימלט נפשו מיד שאול (מהר"ש לאניידו).<br/>](images/icons/info.jpg)
(מט)
מִי גֶבֶר יִחְיֶה וְלֹא יִרְאֶה-מָּוֶת יְמַלֵּט נַפְשׁוֹ מִיַּד-שְׁאוֹל סֶלָה:
(נ)
אַיֵּה חֲסָדֶיךָ הָרִאשׁנִים אֲדנָי נִשְׁבַּעְתָּ לְדָוִד בֶּאֱמוּנָתֶךָ:
![<b>שאתי בחיקי כל רבים עמים</b>. כלומר שאני נושא עתיד העמים כל צרותי הם חבלי לידה של התחדשות העמים הבאה על ידי (רש"ר הירש).<br/>](images/icons/info.jpg)
(נא)
זְכר אֲדנָי חֶרְפַּת עֲבָדֶיךָ שְׂאֵתִי בְחֵיקִי כָּל-רַבִּים עַמִּים:
![<b>אשר חרפו עקבות משיחך</b>. כלומר שמחרפים כלל ישראל על איחור ביאת משיח ושוחקים מזה. או נאמר, על ידי ליצנות הם מאחרים ביאת משיחנו, ודו"ק (רד"ק).<br/><b>עקבות משיחך</b>. נשמות שהם בסוף הגוף הפחותות שמחרפים ומבזים ת"ח (חזה ציון).<br/>](images/icons/info.jpg)
(נב)
אֲשֶׁר חֵרְפוּ אוֹיְבֶיךָ יְהוָה אֲשֶׁר חֵרְפוּ עִקְּבוֹת מְשִׁיחֶךָ:
![<b>ברוך ד'</b>. כלומר על נבואת ביאת משיחנו. או נאמר, על הודאת זכות לכתוב הספר עד כאן (רד"ק).<br/>](images/icons/info.jpg)
(נג)
בָּרוּךְ יְהוָה לְעוֹלָם אָמֵן וְאָמֵן:
קראת? שתף חברים